Παρασκευή, 25 Μαΐου 2012

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ 2012


Οι απαντήσεις που σας δίνω είναι ενδεικτικές και προέρχονται από μια πρώτη ανάγνωση των θεμάτων. Γενικά, τα θέματα ήταν βατά, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις και χωρίς ασάφειες και διφορούμενες ερωτήσεις. Σπουδαίο ρόλο θα παίξει ο τρόπος παρουσίασης των απαντήσεων, δηλ. η εκφραστική σαφήνεια και ακρίβεια με την οποία οφείλει ο υποψήφιος να διατυπώνει τα διανοήματά του.

Α1: 3 βασικά γνωρίσματα της καβαφικής ποίησης

πεζολογία: '' τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως...
ιδιότυπη γλώσσα: ''Εις σε προστρέχω...  ''που κάμνουνε για λίγο...
χρήση συμβόλων:'' που κάπως ξέρεις από φάρμακα= ποιήματα

 Β1 : Ο σχολιασμός του ''δυσανάλογα μεγάλου τίτλου
 Εξαντλητικά λεπτομερειακός τίτλος βασικό στοιχείο για την ερμηνεία του ποιήματος προσδίδει διαχρονικότητα, καθολικότητα και αντικειμενικότητα (αποστασιοποίηση του ποιητή).
-Μελαγχολία: Η διάθεση, ο καμβάς πάνω στον οποίο υφαίνεται το ποίημα
-Του Ιάσονος: πρόσωπο φανταστικό αλλά  προερχόμενο από το ιάομαι:θεραπεύω , με ειρωνική χροιά ο ιατρός που θεραπέυει τους άλλους κι όχι τον εαυτό του
-Κλεάνδρου: < κλέα+ανδρός ένδοξος άνδρας θύμα και αυτός της φθοράς του χρόνου (ειρωνεία)
-ποιητού: η ιδιότητα και το προσωπείο του Καβάφη
-Κομμαγηνή: σύμβολο της παρακμής, της φθοράς του χρόνου
-595 μ.Χ.: Διαχρονική η φθορά του χρόνου, αλλά και αναφορά στην ηλικία του ποιητή είναι 55 χρονών το 1918, στην πρώτη μορφή του ποιήματος με τίτλο ''το μαχαίρι''

 Β2: 4 διαφορετικά εκφραστικά μέσα
 στιχ. 2: είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι: μεταφορά, υπαλλαγή
στιχ. 4: Εις σε προστρέχω Τέχνη...: είναι προσωποποίηση
στιχ 6: νάρκης του άλγους δοκιμές: είναι υπερβατό
στιχ. 4 και 8: Τέχνη της Ποιήσεως είναι επανάληψη

Γ1: Σχολιασμός στίχων
-Εις προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως...
απέναντι στη φθορά αντιπαρατάσσει την Τέχνη της Ποιήσεως. Παρατηρούμε ότι ο αφηγητής προσωποποιεί την ποίηση και ζητάει παραμυθία απ' αυτήν. Γνωρίζει ωστόσο ότι τα φάρμακά της δεν είναι πανάκεια, αλλά ότι θα του προσφέρουν μια πρόσκαιρη καταπράυνση του πόνου ""κάπως, φάρμακα, νάρκης, δοκιμές''. Η Φαντασία είναι που βοηθάει τον ποιητή να συλλάβει την ιδέα και ο Λόγος, δηλ. η γλώσσα να την εκφράσει.

Δ1: Σύγκριση με το ποίημα του Τ. Λειβαδίτη ''Αυτοβιογραφία''

Αυτοβιογραφία

Άνθρωποι που δε γνώρισα ποτέ μού δώσαν το αίμα μου και τ’ όνομά μου


στην ηλικία μου χιονίζει, χιονίζει αδιάκοπα


μια κίνηση πάντα σα νά’ θελα να προφυλαχτώ από’ να χτύπημα


δίψασα για όλη τη ζωή, κι όμως την άφησα


για ν’ αρπαχτώ απ’ τα πελώρια αγκάθια της αιωνιότητας,


η σάρκα μου ένας επίδεσμος γύρω απ’ το αυριανό μου τίποτα


κανείς δεν μπορεί να με βοηθήσει στον πόνο μου


εκτός απ’ τον ίδιο μου τον πόνο –είμαι εδώ, ανάμεσά σας, κι ολομόναχος,


κ’ η ποίηση σα μια μεγάλη αλήθεια που την ανακαλύπτεις ύστερ’ από χρόνια,


όταν δεν μπορεί να σου χρησιμέψει πια σε τίποτα.



Επάγγελμά μου: το ακατόρθωτο.



ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
  1. Τα πρόσωπα που αφηγούνται έχουν την ποιητική ιδιότητα
  2. και οι δύο είναι στη δύση της ζωής τους
  3. και οι δυο ποιητές ταλανίζονται από έναν επίμονο πόνο
ΔΙΑΦΟΡΕΣ
  1. Ο Καβάφης βρίσκει καταφύγιο στην ποίηση, ενώ ο Λειβαδίτης όχι
  2. Ο Καβάφης εκφράζεται μέσα από μια ποιητική persona ενώ ο Λειβαδίτης εκφράζει εαυτόν.
Για την τεκμηρίωση των παραπάνω θέσεων είναι επιβεβλημένη η παραπομπή σε ανάλογους στίχους που πιστοποιούν την ομοιότητα ή διαφορά!