Μετά και την ολοκλήρωση της εξέτασης των φυσικώς αδυνάτων υποψηφίων μπορούμε να κάνουμε τα πρώτα σχόλια για το φετινό θέμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Συγκεκριμένα, το απόσπασμα από το βιβλίο του Γ. Γραμματικάκη "Ένας Αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής'' είναι εύληπτο και εναρμονισμένο με τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες των νέων. Οι ερωτήσεις είναι απόλυτα σαφείς, ξεκάθαρες και σύμφωνες με το πνεύμα και τις απαιτήσεις του μαθήματος. Όσον αφορά στην παραγωγή λόγου οι δύο ευδιάκριτες ερωτήσεις παραπέμπουν στο ύφος των εκθεσιότιτλων της εποχής των Δεσμών. Παρακάτω σάς δίνω τις ενδεικτικές απαντήσεις της Κ.Ε.Ε.
Οι νοηματικοί άξονες για την περίληψη
- Ή έλλειψη σεβασμού προς τη ζωή καθιστά ανεδαφική την επικοινωνία
- Επισημαίνεται η γοητεία των στοιχείων της φύσης
- Ο άνθρωπος συνέβαλε στην εξέλιξη του πολιτισμού, θεοποιώντας τα υλικά αγαθά και καταστρέφοντας το περιβάλλον
- Η αξία της ζωής έγκειται στο φυσικό περιβάλλον
- Αν και οι σύγχρονες συνθήκες ευνοούν την επικοινωνία, η μοναξιά εντείνεται, οπότε η Παιδεία προκρίνεται ως θεραπεία
- Ο άνθρωπος οφείλει στο μέλλον να κατακτήσει αξίες για να κατανικήσει τις σύγχρονες παθογένειες.
- Τέλος, επισημαίνεται η ανάγκη για ανθρώπινη επικοινωνία που θα νοηματοδοτήσει τη ζωή.
Στην παραγωγή λόγου είναι απαραίτητη η πρόταξη τίτλου, εφόσον πρόκειται για άρθρο όπως επίσης και οι αναφορές στην τρέχουσα επικαιρότητα (π.χ. αναφορά σε όσα εκτυλίσσονται στις Σκουριές Χαλκιδικής), ώστε να δημιουργείται το ανάλογο επικοινωνιακό πλαίσιο.
Η παρουσίαση των επιπτώσεων σε 4 τομείς της ζωής του ανθρώπου (Υλικό-Ηθικό-Ψυχολογικό-Οικονομικό Τομέα) και οι προτάσεις ανάλογων τρόπων αποκατάστασης της σχέσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον εξασφαλίζουν μια ουσιαστική κι εμπεριστατωμένη επεξεργασία του θέματος.
Παρόμοιο θέμα είχαμε προτείνει φέτος τον Φλεβάρη: http://eranistria.blogspot.gr/2013/02/blog-post_7.html
Παρόμοιο θέμα είχαμε προτείνει φέτος τον Φλεβάρη: http://eranistria.blogspot.gr/2013/02/blog-post_7.html
Πραγματικά, ένα ιστολόγιο που σέβεται και το μαθητή (ειδικά αυτόν που δεν έχει τη δυνατότηα να κάνει φροντιστήριο) και που όταν ΄΄βγαίνει να μιλήσει'' έιναι εύληπτο, απλό - όχι βαρύγδουπο-, και σε προκαλεί να παραμείνεις και να μάθεις... Ευχαριστώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητή κα Παπαδοπούλου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ότι αφορά το ερώτημα Β2α των θεμάτων, θα ήθελα τη γνώμη σας για το εάν υπάρχει ή όχι Κατακλείδα. Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΚΕΕ που δημοσιεύετε, υπάρχει κατακλείδα και είναι η τελευταία περίοδος της παραγράφου. Ωστόσο η απάντηση ότι η τελευταία περίοδος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως κατακλείδα καθώς δεν αναφέρεται στο σύνολο της Θεματικής Περιόδου [στη διπλή υπόσταση του ανθρώπου (θετική - αρνητική)] παρά μόνο στην υπερφίαλη στάση του (αρνητική), δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί σωστή (εφόσον είχε τεκμηριωθεί);
Ευχαριστώ εκ των προτέρων για το χρόνο σας.
Η επιτροπή είναι κατηγορηματική κι ανυποχώρητη ότι υπάρχει κατακλείδα και ως εκ τούτου πρέπει να βαθμολογήσουμε κι έτσι θα πράξουμε όλοι με βάση αυτό το δεδομένο. Όσον αφορά στην προσωπική μου άποψη, πιστεύω ότι η καταληκτική περίοδος της παραγράφου λειτουργεί ως κατακλείδα, μολονότι καλύπτει την αρνητική υπόσταση, κυρίως, του ανθρώπου. Τούτου ενισχύεται και από τη χρήση της επαναληπτικής αντωνυμίας ''αυτή'' και από το τροπικό-συμπερασματικό ''έτσι''. Ας μη γινόμαστε τόσο φορμαλιστές όταν έχουμε μπροστά μας ένα κείμενο που δε γράφτηκε για τη διδασκαλί της παραγράφου, αλλά για την εξωτερίκευση σκέψεων και συναισθημάτων από έναν ελεύθερο από συμβάσεις και τύπους συγγραφέα εγνωσμένου κύρους. Εξάλλου, κι όταν διδάσκουμε τη δομή της παραγράφου φροντίζουμε να λέμε και να δείχνουμε στα παιδιά κείμενα που δεν τηρούν απαρέγκλιτα τους δομικού; '΄κανόνες''. Σας ευχαριστώ για το σχόλιό σας κι ελπίζω να έλυσα την απορία σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ για το χρόνο σας και για την τεκμηριωμένη απάντησή σας. Με κίνδυνο να χαρακτηριστώ «κουραστικός» θα ήθελα να σχολιάσω τα εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι βασικό να αποσαφηνιστεί εάν η άποψη ότι δεν υπάρχει κατακλείδα στη συγκεκριμένη παράγραφο μπορεί να στηριχτεί επιστημονικά. Δυστυχώς δεν είμαι φιλόλογος και πέραν της επιχειρηματολογίας που ανέφερα πρωτύτερα, δεν μπορώ να προσθέσω κάτι περισσότερο. Ωστόσο από μια αναζήτηση στο διαδίκτυο διαπίστωσα ότι την άποψη αυτή την έχουν εκφράσει και άλλοι (φιλόλογοι αυτή τη φορά, π.χ. βλ. απαντήσεις θεμάτων από την ΕΡΤ - http://www.ert.gr/exams/images/stories/themata-lyseis-2012/neoellinikiglossaapantiseis.pdf και σχετικό βίντεο - http://www.ert.gr/webtv/net/item/13238-Panel-exetaseis-2013-oi-apanthseis-sto-mathhma-ths-%CE%9Deoellhnikhs-Glwssas-17-05-2013#.UZYzgMoWYXF καθώς και ιστολόγιο - http://zskepsis.blogspot.gr/2013/05/blog-post_18.html#more). Εάν λοιπόν δεχτούμε ότι δεν είναι απόλυτα σαφές εάν υπάρχει ή όχι κατακλείδα (άλλωστε όπως αναφέρετε και εσείς το κείμενο δεν γράφτηκε για τη διδασκαλία της παραγράφου ή ότι υπάρχουν κείμενα που δεν τηρούν απαρέγκλιτα τους δομικούς κανόνες) και κατ’ επέκταση και οι δυο απόψεις μπορούν να «σταθούν», τότε θα ανέμενα από την ΚΕΕ να μην είναι τόσο «κατηγορηματική και ανυποχώρητη» και η καθοδήγηση ότι « …κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή» να αποκτήσει περιεχόμενο. Ίσως φαίνεται υπερβολική η «εμμονή» μου στο συγκεκριμένο ζήτημα εάν μάλιστα λάβουμε υπόψη και τη βαθμολογική του σημαντικότητα (αλήθεια πόσες μονάδες θα «χαθούν» εάν κάποιος έχει γράψει ότι δεν υπάρχει κατακλείδα;) . Ωστόσο το γεγονός ότι, ενδεχόμενα, η άποψη ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή αυτοαναιρείται είναι για μένα το πιο σημαντικό, κυρίως ως μήνυμα προς αυριανούς ενεργούς πολίτες και επιστήμονες.
Τελειώνοντας θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για άλλη μια φορά για την ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων και να σας συγχαρώ για το πολύ χρήσιμο και ενδιαφέρον ιστολόγιο που διατηρείτε. Απ’ όλα αυτά κρατώ το θετικό, την ευκαιρία που μου δόθηκε να γνωρίσω αυτή σας την προσπάθεια.
Εφόσον, όπως σας προανέφερα, η θέση της Κ.Ε.Ε. είναι αμετακίνητη ως προς την ύπαρξη κατακλείδας, όλες οι άλλες εκτιμήσεις-απόψεις καθίστανται λανθασμένες. Ωστόσο, αν υπάρξει κάποια αλλαγή, κάτω κι από την πίεση πολλών ομοφρονούντων (Εγώ συμφωνώ με την ύπαρξη της κατακλείδας με επιχειρήματα που παρουσίασα), θα ενημερώσω αμέσως κάνοντας σχετική ανάρτηση.
ΑπάντησηΔιαγραφή