Παρασκευή 29 Ιουλίου 2011

ΠΑΡΑΜΥΘΙ, η αρχετυπική αφήγηση για τη φιλία

 Το παραμύθι θεωρείται η αρχετυπική αφήγηση κάθε λαού. Η αφηγηματική τεχνική του λαϊκού παραμυθιού ενοφθαλμίζεται σχεδόν σε κάθε καλλιτεχνική-προσωπική αφήγηση. Σας παραπέμπω στη μελέτη του Ρώσου Vl. Propp, η τέχνη του παραμυθιού.

 Ένα αναπάντεχα ευχάριστο γεγονός με έκανε να προβληματιστώ για το θέμα της φιλίας. Ανέτρεξα στο Περί Φιλίας έργο του Αριστοτέλη, όπου βρήκα πολύ σημαντικές σκέψεις, ωστόσο με άγγιξε και με συγκίνησε ένα λαϊκό παραμύθι που σας το παραθέτω.

Μια φορά και ένα καιρό ήταν ένα παιδάκι που το καλύτερο παιχνίδι του ήταν να σκαρφαλώνει σε μια μηλιά στο δάσος.
Αλλά και η μηλιά ήταν ευτυχισμένη. Είχε ένα φίλο που του πρόσφερε τον ίσκιο της , τα μήλα και τα μεγάλα κλαδιά της για να σκαρφαλώνει το παιδάκι και να μένει αγκαλιασμένο επάνω της.

Καθώς περνούσαν όμως τα χρόνια το παιδάκι μεγάλωνε και έπαιζε όλο και λιγότερο με την μηλιά. Ώσπου κάποτε άργησε πολύ να φανεί.
Όταν τον είδε η μηλιά χάρηκε και του είπε.
-Έλα φίλε μου ανέβα στα κλαδιά μου.

-Μεγάλωσα πια είπε ο νέος δεν έχω όρεξη και είμαι και στεναχωρεμενος.

-Γιατί καλέ μου φίλε είπε η μηλιά.

-Χρειάζομαι χρήματα .

-Χρήματα δεν έχω αλλά κόψε τα μήλα μου και πούλησέ τα.
Ο νέος έκανε ό,τι του είπε η μηλιά .
Μετά από πολύ καιρό εμφανίστηκε πάλι ο νέος. Η μηλιά χάρηκε και του ζήτησε να παίξουν.

-Δεν μπορώ είμαι μεγάλος πια. Θέλω να παντρευτώ αλλά δεν έχω σπίτι.

-Δυστυχώς είπε η μηλιά σπίτι δεν μπορώ να σου δώσω. Το σπίτι μου είναι αυτό το λιβάδι. Αλλά μπορείς να κόψεις τα κλαδιά μου και να τα χρησιμοποιήσεις .

Ο νέος έκανε ό,τι του είπε η μηλιά.
Πέρασαν χρόνια μέχρι να εμφανισθεί πάλι ο νέος άνδρας .Η μηλιά τον είδε πάλι στεναχωρεμενο. Και ο νέος εξήγησε πως ήθελε να κάνει μια βάρκα να ψαρεύει για να θρέψει την οικογένεια του.
-Κόψε τον κορμό μου είπε η μηλιά και κάνε την βάρκα.

Ο άνδρας υπάκουσε και αυτή την φορά.

Πέρασαν παρά πολλά χρόνια ώσπου να εμφανισθεί πάλι ο άνδρας . Γέρος πλέον με άσπρη γενειάδα . Η μηλιά με το ζόρι τον γνώρισε.

-Πού είσαι φίλε μου τον ρώτησε .
-Η ζωή με κούρασε είπε ο άνδρας. Το μόνο που θέλω είναι να ηρεμήσω και να χαλαρώσω..
Η μηλιά τον κοίταξε με λύπηση.

-Φίλε μου δεν ξέρω αν έχω να σου δώσω κάτι. Σου έδωσα τους καρπούς μου , τα κλαδιά μου ,ακόμα και τον κορμό μου. Είμαι πια ένα ξερό κουφάρι. Αλλά αν θέλεις κάθισε κάτω και ακούμπησε την πλάτη σου επάνω μου να ξαποστάσεις...


απόδοση από την ντοπιολαλιά των χωριών του Βοΐου














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου