Οι απαντήσεις που σας δίνω είναι ενδεικτικές και προέρχονται από μια πρώτη ανάγνωση των θεμάτων. Γενικά, τα θέματα ήταν βατά, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις και χωρίς ασάφειες και διφορούμενες ερωτήσεις. Σπουδαίο ρόλο θα παίξει ο τρόπος παρουσίασης των απαντήσεων, δηλ. η εκφραστική σαφήνεια και ακρίβεια με την οποία οφείλει ο υποψήφιος να διατυπώνει τα διανοήματά του.
Α1: 3 βασικά γνωρίσματα της καβαφικής ποίησης
πεζολογία: '' τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως...
ιδιότυπη γλώσσα: ''Εις σε προστρέχω... ''που κάμνουνε για λίγο...
χρήση συμβόλων:'' που κάπως ξέρεις από φάρμακα= ποιήματα
Β1 : Ο σχολιασμός του ''δυσανάλογα μεγάλου τίτλου
Εξαντλητικά λεπτομερειακός τίτλος βασικό στοιχείο για την ερμηνεία του ποιήματος προσδίδει διαχρονικότητα, καθολικότητα και αντικειμενικότητα (αποστασιοποίηση του ποιητή).
-Μελαγχολία: Η διάθεση, ο καμβάς πάνω στον οποίο υφαίνεται το ποίημα
-Του Ιάσονος: πρόσωπο φανταστικό αλλά προερχόμενο από το ιάομαι:θεραπεύω , με ειρωνική χροιά ο ιατρός που θεραπέυει τους άλλους κι όχι τον εαυτό του
-Κλεάνδρου: < κλέα+ανδρός ένδοξος άνδρας θύμα και αυτός της φθοράς του χρόνου (ειρωνεία)
-ποιητού: η ιδιότητα και το προσωπείο του Καβάφη
-Κομμαγηνή: σύμβολο της παρακμής, της φθοράς του χρόνου
-595 μ.Χ.: Διαχρονική η φθορά του χρόνου, αλλά και αναφορά στην ηλικία του ποιητή είναι 55 χρονών το 1918, στην πρώτη μορφή του ποιήματος με τίτλο ''το μαχαίρι''
Β2: 4 διαφορετικά εκφραστικά μέσα
στιχ. 2: είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι: μεταφορά, υπαλλαγή
στιχ. 4: Εις σε προστρέχω Τέχνη...: είναι προσωποποίηση
στιχ 6: νάρκης του άλγους δοκιμές: είναι υπερβατό
στιχ. 4 και 8: Τέχνη της Ποιήσεως είναι επανάληψη
Γ1: Σχολιασμός στίχων
-Εις προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως...
απέναντι στη φθορά αντιπαρατάσσει την Τέχνη της Ποιήσεως. Παρατηρούμε ότι ο αφηγητής προσωποποιεί την ποίηση και ζητάει παραμυθία απ' αυτήν. Γνωρίζει ωστόσο ότι τα φάρμακά της δεν είναι πανάκεια, αλλά ότι θα του προσφέρουν μια πρόσκαιρη καταπράυνση του πόνου ""κάπως, φάρμακα, νάρκης, δοκιμές''. Η Φαντασία είναι που βοηθάει τον ποιητή να συλλάβει την ιδέα και ο Λόγος, δηλ. η γλώσσα να την εκφράσει.
Δ1: Σύγκριση με το ποίημα του Τ. Λειβαδίτη ''Αυτοβιογραφία''
Αυτοβιογραφία
Άνθρωποι που δε γνώρισα ποτέ μού δώσαν το αίμα μου και τ’ όνομά μου
στην ηλικία μου χιονίζει, χιονίζει αδιάκοπα
μια κίνηση πάντα σα νά’ θελα να προφυλαχτώ από’ να χτύπημα
δίψασα για όλη τη ζωή, κι όμως την άφησα
για ν’ αρπαχτώ απ’ τα πελώρια αγκάθια της αιωνιότητας,
η σάρκα μου ένας επίδεσμος γύρω απ’ το αυριανό μου τίποτα
κανείς δεν μπορεί να με βοηθήσει στον πόνο μου
εκτός απ’ τον ίδιο μου τον πόνο –είμαι εδώ, ανάμεσά σας, κι ολομόναχος,
κ’ η ποίηση σα μια μεγάλη αλήθεια που την ανακαλύπτεις ύστερ’ από χρόνια,
όταν δεν μπορεί να σου χρησιμέψει πια σε τίποτα.
Επάγγελμά μου: το ακατόρθωτο.
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
- Τα πρόσωπα που αφηγούνται έχουν την ποιητική ιδιότητα
- και οι δύο είναι στη δύση της ζωής τους
- και οι δυο ποιητές ταλανίζονται από έναν επίμονο πόνο
ΔΙΑΦΟΡΕΣ
- Ο Καβάφης βρίσκει καταφύγιο στην ποίηση, ενώ ο Λειβαδίτης όχι
- Ο Καβάφης εκφράζεται μέσα από μια ποιητική persona ενώ ο Λειβαδίτης εκφράζει εαυτόν.
Για την τεκμηρίωση των παραπάνω θέσεων είναι επιβεβλημένη η παραπομπή σε ανάλογους στίχους που πιστοποιούν την ομοιότητα ή διαφορά!
δεν νομίζω ότι η Β1 είναι αυτή η απάντηση...ίσως να χρειάζονται τα σχόλια αυτά, αλλά κατα βάση θα έπρεπε να αναφερθούν στο τι πετυχαίνει ο τίτλος αυτός. Έτσι-νομίζω- έπρεπε να επισημανθεί η διαχρονικότητα, η καθολικότητα, η αποστασιοποίηση του ποιητή από το πρόβλημα και η θέαση του πιο αντικειμενικά και φυσικά η αληθοφάνεια, η οποία προσδίδει ο τίτλος με το πλαστό πρόσωπο του Ιάσονα Κλεανδρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήeleni εξυπακούεται ότι μ' αυτό τον στίχο επιτυγχάνεται η απόδοση της διαχρονικοτητας, της καθολικότητας και της αποστασιοποίησης, αλλά προηγουμένως έπρεπε να γίνει η κατάτμηση του τίτλου και η λεπτομερειακή ανάλυση των λεκτικών του τμημάτων. Εξάλλου, τα παιδιά είχαν αναλύσει πολλές φορές τον τίτλο και πάντα οδηγούνταν νομοτελειακά σ΄αυτό το συμπέρασμα. Επιπλέον, επισημαίνω πως οι απαντήσεις που έδωσα έχουν τη μορφή ενός γενικού πρώτου διαγράμματος και σε καμια περίπτωση δεν αποτελούν τη μορφή που έπρεπε να έχουν στα γραπτά δοκίμια των υποψηφίων. Σε κάθε περίπτωση, ευχαριστώ για το σχόλιό σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν αναιρώ την απάντηση σας κ. Παπαδοπούλου, απλά επισημαίνω πως το σημαντικότερο όλων ήταν το τι επιτυγχανει ο τίτλος...κατι το οποίο στις ενδεικτικές σας απαντήσεις δεν αναφέρθηκε καν, ενω κατα την γνωμη μου ήταν απαραίτητο σχόλιο. Όπως και να έχει εκτιμώ την προσπάθεια σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήετσι είναι, αν έτσι νομίζετε! Ωστόσο, θα σας επαναλάβω ότι όταν ανήρτησα το γενικό περίγραμμα των απαντήσεων, γύρω στις 11 το πρωι, στόχος μου ήταν να προϊδεάσω συναδέλφους και γονείς για το περιεχόμενο των θεμάτων αφενός και αφετέρου για τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές των απαντήσεων. Ως εκ τούτου έδωσα ένα διάγραμμα κι όχι τις αναλυτικές απαντήσεις (το δήλωσα στην εισαγωγή μου). Πάντως θα μπορούσατε αυτό να το κάνετε εσείς, εαν δεν το έχετε ήδη πράξει, και να παραπέμπετε τελικά στις δικές σας αναλυτικές απαντήσεις.
ΔιαγραφήΚαι πάλι σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας για το ιστολόγιό μου και σας προσκαλώ, εάν θέλετε να συνεργαστούμε, να δημοσιεύετε τις εργασίες σας.
Άνθρωποι που δε γνώρισα ποτέ μού δώσαν το αίμα μου και τ’ όνομά μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορειτε να μου εξηγησετε τι σημαινει αυτος ο στιχος; επισης, υπαρχει σαν ομοιοτητα το οτι πιστευουν οτι ο χρονος ειναι αμειλικτος; και σαν διαφορα οτιο ενας θεωρει οτι το αντιδοτο στον πονο του ειναι η ποιηση και ο αλλος ο ιδιος ο πονος του;
ευχαριστω εκ των προτερων
ο ποιητής γράφει για τους ανθρώπους και εμπνέεται από τους ανθρώπους. Οποιαδήποτε άποψή σας τεκμηριώνεται με αναφορές είτε στο ένα΄, είτε στο άλλο κείμενο θεωρείται σωστή. Αύριο που θα παρακολουθήσω την πειραματική βαθμολόγηση και θα χω στα χέρια μου τις οδηγίες της Κ.Ε.Γ.Ε. θα σας δώσω, πιστεύω, περισσότερες διευκρινίσεις.
ΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή